„W stronę Anny”
Biografię Anny Iwaszkiewicz autorstwa Sylwii Góry za[powiada Wydawnictwo Marginesy.
Hanna Lilpop, późniejsza Anna Iwaszkiewicz, zasłużyła na swoją biografię już dawno temu – pisze wydawca. – .
Kim była jedna z najlepiej znanych małżonek w historii literatury polskiej XX wieku? Muzą, ostoją, przyjaciółką. Panienką z dobrego domu, zagubioną, zranioną i osamotnioną po odejściu matki i samobójczej śmierci ojca, czasem bezwolną i niepewną. Kobietą borykającą się z chorobą psychiczną, która w poszukiwaniu spokoju i pewności uciekała w niezrozumiałe dla wielu religijne światy. Ale też – a może właśnie przede wszystkim – intelektualistką, tłumaczką i twórczynią.
Sylwia Góra rekonstruuje jej życiorys z fragmentów, strzępów i okruchów. Listów, które Anna pisała przez całe życie – głównie do męża, ale także do innych członków rodziny i do przyjaciół. Dzienników prowadzonych przez młodziutką, a potem dojrzałą już Annę. I tego, co w dziennikach, listach i wspomnieniach napisali o niej inni, a pisało wielu: Irena Krzywicka, Maria Dąbrowska, Anna Kowalska, Paweł Hertz, Antoni Słonimski, Zofia Nałkowska, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Krzysztof Radziwiłł, Jerzy Liebert, Piotr Mitzner czy Julia Hartwig. Jej cechy posiadają bohaterki tekstów Iwaszkiewicza – Wilda z „Hilarego, syna buchaltera”, tytułowa Anna z „Anny Grazzi” i Joanna z „Matki Joanny od Aniołów”. Echa ich wspólnego życia w podróży znajdujemy w tomie poetyckim „Mapa pogody”, ale przede wszystkim Anna jest obecna w jego „Dziennikach” i korespondencji.
Choć postać Anny Iwaszkiewicz nie jest zupełnie wyrugowana z historii literatury, aż do teraz nie było równie intymnego jej portretu. A stworzenia tego portretu podjęła się częstochowianka, kulturo- i literaturoznawczyni, autorka reportażu „Kobiety, których nie ma. Bezdomność kobiet w Polsce” oraz biografii „Ewa Kierska. Malarka melancholii”, znana częstochowskim miłośnikom literatury jako prowadząca liczne spotkania literackie.
Okładka książki: Anna Pol.