Z ostatniej chwili

Oszuści znów podawali się za krewnych

2020-01-30 12:51:03 informacje
img

Na terenie powiatu kłobuckiego odnotowano wczoraj kilkanaście sytuacji, w których oszuści dzwoniący na telefony stacjonarne podawali się za córkę lub syna osób podnoszących słuchawkę, po czym usiłowali namówić je do przekazania znacznej kwoty pieniędzy „na załatwienie” sprawy śmiertelnego wypadku. Następnie po pieniądze miał się zgłosić rzekomy policjant. Na szczęście tym razem osoby, do których dzwoniono, nie dały się oszukać – informuje kłobucka Policja.

Kolejny raz dali o sobie znać przestępcy, którzy próbowali oszukać co najmniej kilkanaście osób posiadających stacjonarne telefony.

Podobna sytuacja miała miejsce w listopadzie 2019 r., oszukano wtedy dwie seniorki z gminy Wręczyca Wielka. 

Wczorajsze próby wyłudzenia pieniędzy miały praktycznie taki sam scenariusz polegający na tym, że kobieta podająca się za córkę osoby podnoszącej słuchawkę histerycznym, płaczącym głosem mówiła, że w wypadku zabiła człowieka i prosiła o znaczną kwotę pieniędzy potrzebną „na załatwienie” sprawy. Po pieniądze miał się zgłosić rzekomy policjant, któremu należy przekazać pieniądze.

Tym razem żadna z osób, do których dzwoniono, nie dała się oszukać.

Policja prosi, aby wszystkie osoby posiadające jakąkolwiek wiedzę na temat opisywanych oszustw kontaktowały się z Komendą Powiatową Policji w Kłobucku pod nr telefonu (34) 3109200, 997, 112 lub z najbliższą jednostką policji.

Kolejny raz  zwraca też uwagę, że zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nas wszystkich. W dalszym ciągu jednak zdarzają się sytuacje, że o tym zapominamy i stajemy się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy najbliższym. Policja apeluje o rozwagę i ostrożność oraz przypomina, że zwykła przezorność może uchronić przed utratą naszych oszczędności.

JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?

  • -dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej,
  • -rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka czy córki,
  • -utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, by wywrzeć presję psychologiczną i nakłonić do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnić kontakt z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji,
  • -kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, bardzo często stosują szantaż emocjonalny.

Page generated in 0.02 seconds.