Najtrudniejsze etapy prac już chyba za ekipami budowlanymi. Wiadukt nad torami zaczyna powoli przypominać drogę, jaką niedługo pojedziemy. Ronda od strony Krakowskiej i 1 Maja mają być w pełni przejezdne w sierpniu – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Nowe połączenie komunikacyjne o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Ks. Wróblewskiego prowadzące m.in. nad torami kolejowymi (na wysokości przedłużenia ul. 1 Maja i dalej odcinkiem nowej drogi do ul. Krakowskiej), powinno zostać sfinalizowane do połowy grudnia 2025 r.
Wiaduktem i nowym połączeniem będziemy mogli więc pojechać w I kwartale przyszłego roku (w zależności od tego, jak długo potrwają odbiory techniczne). Zgodnie z deklaracjami wykonawców w sierpniu powinno być wreszcie w pełni gotowe i przejezdne nowe rondo przy ul. Krakowskiej oraz przebudowane rondo Mickiewicza.
Głównym wykonawcą miejskiej inwestycji jest Primost Południe, a koszt kontraktu to ok. 95 mln zł. Miasto zdobyło na zadanie blisko 60 mln zł dofinansowania z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład.
Nowe międzydzielnicowe połączenie z wiaduktem nad torami będzie mieć ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i przejścia dla pieszych. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne, a tam, gdzie to niezbędne, powstaną również ekrany akustyczne, chroniące budynki mieszkalne położone najbliżej nowej drogi.
Plac budowy inwestycji, która po sfinalizowaniu dużo lepiej skomunikuje Stare Miasto i odciąży z ruchu samochodowego centrum Częstochowy wraz z aleją NMP, odwiedził 5 czerwca prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, któremu towarzyszyli m.in. zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg Marcin Wołek, a także przedstawiciele firmy wykonawczej i inżyniera kontraktu (częstochowski Primex).
Aktualny zakres prac związanych z inwestycją na poszczególnych odcinkach:
- rondo Mickiewicza: roboty branży sanitarnej - wykonanie przyłączy sieci - kolizje W7, W10; prace branży drogowej - prace brukarskie dot. ciągów pieszych i rowerowych, stabilizacja pasów wewnętrznych:
- ul. 1 Maja: prace w zakresie budowy muru oporowego z bloczków drobnowymiarowych wraz z nasypem z gruntu zbrojonego, wykonanie obciążenia przyczółka P1, zbrojenie, deskowanie, betonowanie gzymsów obiektu PG1, prace w zakresie kanalizacji deszczowej, wykonanie muru oporowego;
- przęsło P1, P2 oraz P2-P3, P3-P4: śrutowanie, gruntowanie UN;
- ul. Ogrodowa / ul. Stawowa: roboty branży drogowej - zabudowa elementów dróg i ulic, kontynuacja prac brukarskich dot. ciągów pieszych i rowerowych, betonowanie zatoki autobusowej, betonowanie ław fundamentowych ekranów akustycznych, przebudowa kolizji oświetleniowej;
- ul. Stawowa / ul. Krakowska: prace w zakresie branży drogowej - zabudowa elementów dróg i ulic, przygotowanie pod wykonanie warstw konstrukcyjnych, podbudowa z kruszywa, podbudowa bitumiczna, roboty branży oświetleniowej - przebudowa kolizji oświetleniowej, montaż oświetlenia docelowego;
- ul. Krakowska: kontynuacja prac w zakresie branży drogowej - zabudowa elementów dróg i ulic, kontynuacja prac brukarskich dot. ciągów pieszych i rowerowych, podbudowa z kruszywa.
Fot. Łukasz Kolewiński (UM)