Z ostatniej chwili

Zmodyfikowana hybryda rozpoczyna testy

2020-06-01 15:59:01 informacje
img

Dzięki technicznym modyfikacjom przeprowadzonym przez spółkę Autosan z Sanoka pierwszy z „uziemionych” dotąd częstochowskich autobusów z napędem gazowo-elektrycznym rozpoczął jazdy próbne. Jeśli testy przebiegną pomyślnie, możliwe stanie się ponowne dopuszczenie do kursowania pozostałych hybryd - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
40 hybrydowych autobusów pojawiło się w Częstochowie przed 5 laty dzięki udziałowi częstochowskiego MPK w programie realizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu „Gazela”. Jego zasady zakładały możliwość pozyskania dofinansowania na zakup wyłącznie pojazdów z napędem gazowo-elektrycznym. Dzięki udziałowi w konkursie miejski przewoźnik otrzymał niemal 66 mln zł., co umożliwiło pokrycie całego kosztu zakupu. Pod koniec 2015 r. 25 krótkich i 15 przegubowych hybryd rozpoczęło regularne kursowanie po mieście. Dwa lata później doszło do pożaru jednej z nich, czego skutkiem była konieczność wycofania z ruchu wszystkich pozostałych. W tym samym czasie doszło do bankructwa producenta i serwisanta autobusów, co uniemożliwiło skorzystanie z gwarancji. Aby uratować „uziemione” pojazdy, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne poprosiło o pomoc spółkę Autosan z Sanoka. Po kilku miesiącach prac nad jedną z hybryd, producent dokonał technicznych poprawek, które w założeniu mają uczynić jazdę hybrydą nie tylko bezpieczną, ale też bardziej wydajną.
- Dziękuję częstochowskiemu MPK, że nie zaprzestało prób uruchomienia hybryd, będących w naszym posiadaniu. Przez lata czekaliśmy na to, kto ten projekt będzie w stanie podnieść, dokończyć i spełnić wymagania zawarte w kontrakcie. Mam nadzieję, że wreszcie nadszedł ten moment i będziemy mogli się cieszyć z ulepszonych, ekologicznych pojazdów – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Ulepszona hybryda z zewnątrz nie różni się niczym od tych, które przez dwa lata kursowały po Częstochowie. Wszystkie modyfikacje zaszły w przestrzeni zasilania i oprogramowania, a dotyczyły zamiany kondensatorów i transformatora na pakiet baterii. Takie rozwiązanie ma wyeliminować usterki wynikające z braku kompatybilności poprzedniego rozwiązania z silnikiem agregatowym.
- Te autobusy były projektowane pięć lat temu i zastosowane w nich rozwiązania były mocno nowatorskie. Dziś wiemy o nich znacznie więcej. Zamontowane baterie powinny wystarczyć co najmniej na 12 lat bezawaryjnej eksploatacji – podkreśla prezes spółki Autosan Eugeniusz Szymonik.
Pierwszy ze zmodyfikowanych autobusów będzie testowany przez najbliższe dwa tygodnie (najpierw bez pasażerów, później na regularnej trasie). Od efektów testów zależeć będą dalsze kroki w procesie ewentualnego uruchamiania hybryd oraz koszty całego przedsięwzięcia. Jeśli okaże się, że rejestrowane wcześniej usterki nie występują, a miejskiemu przewoźnikowi uda się podpisać ugodę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest szansa, że po ulicach Częstochowy w przyszłości kursowało będzie 39 krótkich i przegubowych autobusów z silnikiem gazowo-elektrycznym.
Zmodyfikowaną hybrydę zaprezentowano 1 czerwca na briefingu prasowym w zajezdni MPK. Uczestniczyli w nim, oprócz prezydenta Częstochowy, członkowie zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie oraz Autosan sp. z o.o.
Fot. Biuro Prasowe Urzędu Miasta

Page generated in 0.0155 seconds.